Românii, analfabeți digital: problema care ne îngenunchează economia, de fapt

de: Alexandru Puiu
15 11. 2020

În cazul în care prietenii tăi știu să instaleze un Windows sau să formateze un document în Word, să știi că reprezintă excepții de la regulă. Doi din trei români sunt analfabeți digital.

La fel cum România are un număr record de analfabeți funcțional, suntem în fruntea listei și când vine vorba de analfabeți digitali. Aceștia din urmă sunt oamenii care nu au tangență cu calculatorul, nu știu să facă un tabel în Excel și nici să interacționeze corect cu fișiere. Doi din trei români sunt în această situație, conform un raport publicat de Google România.

Problema nu ar fi atât de gravă dacă nu am trăi într-un secol online, iar pandemia nu ar fi accelerat tranziția către servicii oferite în mod exclusiv pe internet. Conform Google, majoritatea IMM-urilor românești nu au niciun fel de prezență online, pentru că oamenii din fruntea lor sau angajați nu au cunoștințele necesare. Mai mult decât atât, nu conștientizează beneficiile unei tranziții din offline în online.

„Noi am semnat chiar recent un memorandum cu Ministerul Educației și am început sa colaborăm foarte îndeaproape, din martie-aprilie, de când a început pandemia ca să susținem continuarea școlilor. Noi aveam deja produsele respective, pe care le ofeream și înainte gratuit pentru școli, dar nu erau folosite. Și, vă dați seama, în momentul în care a venit pandemia, zeci de mii de profesori și mii de școli au avut nevoie de acest suport”, a declarat Dan Oros, director de marketing al Google Romania.

În teorie, s-au făcut eforturi pentru educarea românilor și prezentarea beneficiilor mediului online. În practică, trebuie să ai cu cine să faci acele cursuri. „Prin partenerii noștri, cred că până acum, am făcut cursuri de pregătire cu peste 50.000 de profesori până acum și avem câteva mii de școli care folosesc tool-urile noastre și platformele. Am colaborat și colaborăm foarte îndeaproape cu Ministerul Economiei și IMM-urilor cu programe educaționale pentru IMM-urile care vor să învete să intre în mediul online. Și aici ne referim mai mult pe partea de training-uri, de workshop-uri, adică strict pe partea educațională”, a mai spus oficialul Google.

Reticența românilor este greu de învins, conform șefului Google România. „Ele [cursurile] sunt gratuite și accesibile de peste tot, însă, considerăm că există o grupă foarte mare de persoane la care nu ajunge genul ăsta de informație, iar dacă ar ajunge, am putea cumva să accelerăm lucrurile. Dacă ne uităm în studii, o să observăm că doar 31% dintre români au competențe digitale de bază. Aici nu vorbim de rețele de socializare, ci de ideea de a folosi un calculator pentru productivitate, a trimite un email și de a crea o prezentare”, a mai spus oficialul Google România.